De mens centraal, dat bevordert herstel
Minder stigma, meer kwaliteit en herstel
Veel ggz-professionals weten hoe belangrijk destigmatisering is. Hoe belangrijk het is om niet te oordelen en geen aannames te doen op basis van een diagnose, maar te kijken naar de mens daarachter en te focussen op kwaliteiten, krachten, hoop en vertrouwen. Dat zorgt er immers voor dat de kwaliteit van de zorg verbetert, het herstel van cliënten én hun deelname aan de maatschappij versnelt, de zorgkosten omlaag gaan en er een gezond werkklimaat heerst in de organisatie.
De beste zorg bieden
Stigmatisering komt ook binnen de ggz voor. Vaak onbewust en onbedoeld. Het maakt het lastig om cliënten de beste zorg te bieden. Hulpverleners denken onbewust nog wel eens in stereotypen of kijken onbedoeld meer naar de medische diagnose van hun cliënten, dan naar de mens daarachter en de behoefte van die persoon. Zo krijgen cliënten, ondanks alle goede bedoelingen, niet de de zorg waar ze recht op hebben.
Bespreekbaar maken binnen de ggz
Destigmatisering vraagt bewustzijn, draagvlak en een aanhoudende focus om het in elk facet van de organisatie te laten doordringen. Het omvat het opnemen van destigmatisering in het beleid en de visie van de organisatie, het trainen van medewerkers in aannemen van een destigmatiserende grondhouding én het aanbieden van zorg cliënten met betrekking tot (zelf)stigma.
Bovendien komt psychische kwetsbaarheid onder ggz-medewerkers vaker voor dan gemiddeld en is bespreekbaarheid hiervan belangrijk; dit komt destigmatisering, ook in de relatie met cliënten, ten goede.
Hoe pak je destigmatisering aan?
Destigmatisering vraagt aandacht en bewustwording op alle niveaus en binnen alle facetten van de zorg. Daarom heeft Samen Sterk Zonder Stigma een handreiking ontwikkeld waarmee ggz-professionals aan de slag kunnen. Ook zijn er nuttige tools en adviezen verzameld (op basis van kennis en onderzoek) die je als ggz-professional kunt gebruiken in de dagelijkse praktijk en die de aanpak ondersteunen.
De nuance is nog zoek
Job van den Heuvel
directeur behandelzaken en verpleegkundig specialist bij GGZ Rivierduinen
Lees het hele verhaal van JobWaarom destigmatiseren?
Sneller herstel & meer participatie
Door de mens centraal te stellen en te focussen op kwaliteiten, krachten, hoop en vertrouwen, verbetert de kwaliteit van de zorg en de relatie tussen cliënt en medewerker. Cliënten herstellen dan sneller en doen eerder weer mee in de samenleving.
Mentaal gezonde werkvloer
Door psychische kwetsbaarheid onder werknemers bespreekbaar te maken, ontstaat een fijn werkklimaat. Daardoor ervaren medewerkers meer werkplezier, zijn zij duurzamer inzetbaar én het komt de relatie met en behandeling van cliënten ook ten goede.
Afname zorgkosten
Door kwalitatief betere zorg en sneller herstel te realiseren, nemen de zorgkosten af en wordt de organisatie interessanter voor financiers.
Destigmatisering: zo pak je dat aan
Om echt werk te maken van destigmatisering, en daar de vruchten van te plukken, is meer nodig dan één persoon die het ‘anders’ wil doen. Op elk niveau, in elk facet van de organisatie moet destigmatisering aandacht krijgen.